dinsdag 14 mei 2013

Bouw uw emaillijst altijd op basis van toestemming

Bouw uw emaillijst altijd op basis van toestemming



Één van de grootste uitdagingen voor emailmarketeers is om een lijst met emailadressen te realiseren. Niet alleen om adressen te verzamelen maar ook omdat jaarlijks ongeveer 30% van de adressen onbruikbaar wordt. Het is dus noodzakelijk om constant te werken aan uitbreiding van de lijst om niet achterop te gaan raken.

Essentieel is het werken met adressen waarbij de eigenaar toestemming voor gebruik heeft gegeven. Deze adressen zijn meestal ook wat stabieler. Het versturen van email naar iemand die daar niet om gevraagd heeft levert u waarschijnlijk al heel snel een klacht wegens het versturen van spamberichten op.

En vergis u niet. Wereldwijd en ook in nederland komen er steeds strengere straffen op het versturen van spamberichten per email. (hoewel het feit dat het prima mogelijk is om nog 500 spamberichten per weekend te ontvangen aangeeft dat de controle nog verre van waterdicht is)

Elke webpagina dient een inschrijfmogelijkheid te hebben. Elke gelegenheid die zich voordoet om van een bezoeker een inschrijver te maken dient benut te worden. Om mensen over de drempel te krijgen kunnen we een archief laten zien van eerdere mails, een screenshot van een email, mond-tot-mond reclame van derden en dergelijke.

Het aanbieden van een cadeautje werkt eveneens positief. Denk aan een gratis eboek, een korting of cadeaubon (voor de eigen producten) en andere zaken.

Omdat de meeste webpagina's tegenwoordig geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines is het des te meer noodzakelijk om ook de eigen site te optimaliseren om geen achterstand op te lopen. Het is beslist nodig om in de top 100 van zoekresultaten gevonden te worden en wel zo hoog mogelijk. Zowel de huidige pagina's als die in een archief dienen geoptimaliseerd te zijn.

Ook moet er een inschrijfmogelijkheid komen landingpagina's, pagina's met zoekresultaten, registratieformulieren, faq's en dergelijke.

Een bekende mogelijkheid is ook het toevoegen van een zogenaamde "tell a friend" optie. Hiermee kunnen mensen aan vrienden en kennissen gemakkelijk uw internetadres doorgeven. Andere manieren om inschrijving op emaillijsten te verbeteren is middels advertenties in gedrukte media, in catalogi en bijvoorbeeld adverteren op radio en tv. Biedt uw klanten aan om rekeningen, facturen en andere correspondentie via email te versturen.

Als uw databases met klantgegevens ook postadressen bevatten dan kunt u kaarten en ander drukwerk verzenden met uw emailgegevens erop afgedrukt. Dat het vermeld is op briefpapier, complimentcards, visitekaartjes en dergelijke spreekt haast wel vanzelf.

Uw website kunt u ook promoten via branchegerichte portalsites, via gespecialiseerde directories en dergelijke. Tot slot kondigt u natuurlijk alle belangrijke gebeurtenissen aan via een persbericht en het spreekt vanzelf dat ook deze persberichten van alle emailgegevens zijn voorzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten