zondag 12 mei 2013

Wat is PPC (of CPA)

Wat is PPC (of CPA)


Een zeer bekende term in de wereld van de internetmarketing is PPC. Maar wat is het eigenlijk? PCC is de afkorting voor Pay Per Click.

Pay Per Click is een manier van adverteren waarbij u advertenties op een andere site plaatst met een link naar de sites van uzelf. Ieder keer als er iemand op die link klikt komt deze op uw site terecht en betaalt u een klein bedrag aan de site-eigenaar.

U betaalt dus alleen maar voor echte bezoekers aan uw site. Dat maakt PPC één van de meest effectieve manieren van adverteren. Maar ook eigenaren van sites hebben er voordeel van omdat zijn geld vangen voor de advertentieruimte die beschikbaar is gesteld. We kunnen dit natuurlijk zelf opzetten maar er bestaan ook vele kant-en-klare PPC programma’s op internet waar we nauwelijk naar om hoeven te kijken.

Voorbeelden PPC

Een goed voorbeeld daar van zijn het Google adwords (voor adverteerders) en Google adsense (voor website-eigenaren) programma. Hoewel het principe simpel is, is het werken met PPC minder simpel dan het lijkt en het heeft de nodige valkuilen. Via dit weblog uit de serie van Effective@web willen we u een stukje verder op weg helpen.

Sterk verwant met PPC is CPA wat staat voor Cost Per Action. Hierbij wordt er betaald als de bezoeker een bepaalde actie pleegt bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief of het invullen van een reactieformulier. En er zijn natuurlijk allerlei tussenvormen mogelijk.

Er is meer PPC dan Google aanbiedt

Naast de bekende PPC-producten van Google zijn er meer aanbieders van PPC advertenties. Helaas mikken de meeste van hen op het Engelse taalgebied maar bijvoorbeeld Yahoo is een goede tweede. Ook sites als Facebook bieden inmiddels PPC diensten aan.

Schrijf pakkende PPC-advertenties

Lange advertenties zijn in het algemeen heel saai en geestdodend om te lezen. Hou ze dus klein, wat bijvoorbeeld bij Adwords wordt afgedwongen. Gebruik veel witruimte om de advertentie leesbaar te houden.

Vergelijk kosten en opbrengst

Betaal nooit meer voor clicks dan wat u verwacht eraan te verdienen. Dat klinkt als een open deur maar veel mensen doen hun huiswerk niet of slecht waardoor de kosten soms onverantwoord hoog op kunnen lopen. Middels een spreadsheet als bijvoorbeeld Excel is op niet al te ingewikkelde manier op het gebied van analyse een hoop mogelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten