woensdag 26 juni 2013

bad neighborhood

bad neighborhood



Het is bekend dat links van groot belang zijn voor de manier waarop zoekmachines als Google onze websites bekijken. Hoe meer links hoe beter kun je in het algemeen stellen maar er zijn aanwijzingen dat dit zeker niet altijd op gaat.

Zo is er onder de Google-watchers al een tijd lang een discussie gaande over een effect dat “bad neighborhood” wordt genoemd. Hiermee wordt het linken van en naar websites bedoeld die zich bezig houden met verboden zaken als het aanbieden van illegale software, muziek, films en dergelijke, het aanbieden van kettingbrief-achtige systemen om snel rijk te worden, casino’s en andere gokmogelijkheden, erotiek, pornografie en dergelijke.

Nu zullen veel webmasters niet zitten te wachten op banners met ontblote dames of irritante ringtones en deze advertenties wel weigeren. Google adsense maakt het u gemakkelijk want daar verzorgt Google de weigering zelf al voor u. Maar er is wel een risico met allerlei bannerexchanges (uitwisseling van banners tussen websites) en dergelijke. Daar hebt u namelijk niet in de hand wat er voor banners vertoond gaan worden.

Trouwens, zou u er op zitten te wachten dat uw site op één of andere ranzige pornosite komt te staan? Tenzij u daarin werkzaam bent natuurlijk maar ander hoeft u er waarschijnlijk ook niet veel klandizie vanaf te verwachten.
Om het risico te verkleinen is het verstandig om uitsluitend met een bannerexchange in zee te gaan die slechts een beperkte branche bedient en die zijn er zeker ook. Het deelnemen aan een uitwisselingsprogramma dat wereldwijd overal uw banner plaatst en in ruil banners op uw site plaatst waar u totaal geen grip op hebt is minder verstandig.

Of Google nu echt rekening houdt met bad neighborhood is nooit keihard aangetoond temeer daar Google zelf geen uitspraken over dergelijke zaken doet maar of het nu waar is of niet, ook voor uw imago kunt u de gok beter maar niet nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten