woensdag 26 juni 2013

Blogging in bedrijven

Blogging in bedrijven.

Een weblog is een enorme bron van informatie, zowel binnen een bedrijf als daarbuiten. Men weet wat waar gevonden kan worden. Maar daar schuilt ook een gevaar in. Want wat als uw medewerkers al te enthousiast uw weblog gaan vullen en daarbij onbedoeld informatie naar buiten brengen die daar niet echt voor bedoeld was?

Het is niet alleen vervelend als gegevens in handen van uw concurrent komen maar bij beursgenoteerde bedrijven kan het nog veel vervelender gevolgen hebben als de gegevens als koersgevoelig beschouwd kunnen worden.

En als er ook nog verhalen over personen en hun onderlinge verhoudigen de ronde gaan doen kan het allemaal behoorlijk pijnlijk worden.
Daarom een paar belangrijke punten om ook van het bloggen binnen uw bedrijf een succes te maken.


Het belang van training.

Dit is heel belangrijk voor iedereen die met de communcatie te make heeft. Was communicatie vroeger voorbehouden aan een kleine selecte groep, tegenwoordig heeft iiedereen de mogelijkeden om grote hoeveelheden informatie op een gemakkelijke manier te verspreiden. Het is daarom van belang om alle betrokkenen een adequate training te geven voordat u uw weblog vrijgeeft. Het voorkomt dat ongewenste informatie het bedrijf verlaat.

Natuurlijk kunnen we het werken met een weblog uit naar van een bedrijf domweg verbieden maar ook dat is een beetje korte-termijn denken. Want een weblog kan wel een prima manier zijn om uw medewerkers contact met uw klanten te laten houden. Het kan ook positief werken op het imago van het bedrijf.

Fake Blogs

Iets wat nog wel eens voorkomt is dat een bedrijf wel een weblog heeft maar dat dit uitsluitend wordt gebruikt door mensen van marketing en communicatieafdelingen. Op die manier houdt men de voordelen en blijft er toch een goed contact met de klanten. Men noemt deze manier van bloggen ook wel Fake Blogging omdat er niet echt sprake is van blogging zoals dat bedoeld was. In feite zijn deze blogs gewoon een onderdeel van de marketing.

Als de bloggerswereld dit door krijgt kan het effect knap negatief zijn. Het woord verspreidt zich bliksemsnel op internet en een negatief imago is al snel gevormd.

Hoewel er geen regels bestaan die pseudoblogs tegen moeten gaan is het dus niet altijd aan te raden. Als uw bedrijf het wel doet voorkom dan dat het weblog er al teveel als een veredeld reclamebord uit gaat zien.

Blog Tracking

Het is vaak gemakkelijk om op de hoogte gehouden te worden van de wijzigingen op een weblog en een seintje te krijgen als dit gebeurt. Het is dus vrij simpel te realiseren om iemand toe te laten zien op alles wat er verandert op uw weblog.

Zorg dat deze functionaris sneller is dan zoekmachines. Want houd er rekening mee dat wat een zoekmachine eenmaal gergistreerd heeft, nog niet van Internet verwijderd is.

Public Relations

Een bedrijfsweblog is heel handig voor het onderhouden van contacten met klanten. Het is een handige manier om er achter te komen wat er leeft, wat klanten verwachten, welke klachten er over welke producten er zijn en waar men nog meer naar op zoek is.

Het hebben van dit soort informatie is natuurlijk van groot belang voor elk bedrijf en dat pleit er dan ook voor om een bedrijfsweblog in leven te houden.


Een bedrijfsweblog kan dus helpen om de producten en dienstverlening aanzienlijk te verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten