woensdag 26 juni 2013

Maak een planning voor een weblog

Maak een planning voor een weblog

Als we het hebben over de basis van uw weblog dan hebben we het over alle essentiële basiselementen waaronder uw stijl van schrijven, het onderwerp van uw weblog en de inhoud van uw weblog. Het kan lastig worden om een weblog te plannen als u niet weet waarover u het hebben wilt.

En als u geen achtergrond met bloggen heeft kan het zelfs extra lastig zijn. Aan de andere kant maakt vaak het ene idee het andere los en komen de invallen vanzelf naarmate u aan de gang gaat. Wat rondkijken op de weblogs van anderen is vaak ook niet verkeerd. Ook dat kan weer leiden tot een idee of een associatie waar u uw voordeel mee kunt doen.

Soorten weblogs

Er wordt vaak een indeling in drie soorten weblogs gebruikt. Van een organisatie, van een bedrijf en persoonlijke.
De eerste soort, het blog van een organisatie, gebruikt de kracht van een weblog om naar buiten toe met klanten en dergelijke te communiceren en intern met eigen medewerkers. In het algemeen komen er alleen zaken publiek die voor klanten geschikt zijn. Daarnaast vind je vaak aankondigingen van bijeenkomsten, van aandeelhoudersvergaderingen en dergelijke.

Ook bij organisaties als allerlei stichtingen en verenigingen komen we deze weblogs tegen.
De zakelijke weblogs van bedrijven zijn bedoeld voor promotie van de producten en van het bedrijf zelf. De doelstelling is simpel het vergroten van het aantal klanten en daarmee verhogen van de omzet en de winst. De content die gepubliceerd wordt geeft de kwaliteiten van bedrijf, personeel en producten weer. Alles bedoeld om de reputatie en de betrouwbaarheid te vergroten. Het verbeteren van het imago staat voorop.

De laatste soort, de persoonlijke weblogs bevatten meer content gericht op het weergeven van de mening van de blogger, vaak over politieke en andere maatschappelijke kwesties. Dit is ook in het soort artikelen dat wordt weergegeven terug te vinden. Bij een persoonlijk weblog geldt dat het inderdaad persoonlijk moet zijn. Wat men plezierig vindt, waar men een hekel aan heeft, alles komt op het web log.

De Doelgroep

Uw bloggingstijl moet natuurlijk precies aansluiten bij uw doelgroep. Als uzelf begint met een weblog dan moet u goed weten wat de doelgroep wil. Wat ze lezen willen. Wat hen bezig houdt. Wat ze nodig hebben, wat hun problemen zijn. Uw weblog en uw artikelen dienen daar goed bij aan te sluiten. Het moet van goede kwaliteit zijn en aansluiten aan de de wensen van uw lezers.

Al doende maakt uw weblog zelf wel een eigen doelgroep. een groep van mensen die zich aangesproken voelen door uw manier van schrijven. Maar dat duurt een tijdje. De groep zal misschien niet echt groot worden maar zal u wel consequent en trouw blijven volgen. U bouwt als het ware een band met hen op en vooral bij commercieel gebruik van een weblog kan dit heel waardevol zijn.

Worden weblogs erg persoonlijk dan zal de doelgroep die interesse heeft in uw dagelijkse beslommeringen niet veel groter zijn dan familie, vrienden en kennissen.


Als u eenmaal weet voor wie u schrijft dan wordt het dus steeds eenvoudiger om een goed plan voor uw weblog te maken. Een plan dat aansluit aan uw doelgroep. Het feit dat uw mening gehoord wordt, vaak temidden van vele afwijkende meningen kan een leuke stimulans geven om uw weblog bij te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten