donderdag 22 augustus 2013

Acht stappen om onweerstaanbare verkooptekst te schrijven.

Acht stappen om onweerstaanbare verkooptekst te schrijven.



Stap 1. Tegen wie denkt u eigenlijk wel dat u het hebt?
Voordat u ook maar een letter op papier zet dient u er eerst eens goed over na te denken wie nu eigenlijk uw publiek is. Ga daar maar eens rustig voor zitten. want dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van uw hele marketing. Begin maar eens om uzelf een aantal vragen te stellen:
  • - wat zijn de grootste frustraties van uw klanten?
  • - wie probeert dezelfde producten te verkopen? Ook aan uzelf?
  • - waarom zouden uw klanten u eigenlijk geloven?
  • - waarom zou men contact met u opnemen in plaats van met iemand anders?
  • - Op wat voor prikkels zou uw markt het gemakkelijkst reageren?


Stap 2. Zorg voor een goed onderwerp voor uw email
Want wil een email resultaat hebben dan moet deze wel gelezen worden en dat gebeurt alleen als de ontvanger hem opent. Dus u zult wel de interesse moeten wekkken wil men tot enige actie overgaan. Het onderwerp van uw email speelt hier de doorslaggevende rol. Er zijn vier technieken die hierbij behulpzaam zijn en die elk een aparte psychologische achtergrond hebben:
  • zorg voor een krachtig en niet te weerleggen voordeel.
  • genereer nieuwsgierigheid naar dit "unieke geheim wat in de mail uit de doeken gedaan wordt".
  • schrijf het onderwerk als een soort van nieuwsbricht dat in uw mail weergegeven zal worden
  • zorg voor een direct voordeel.
Volgens vele goeroes moet je minimaal 25 onderwerp regels bedenken voordat je er twee van kiest. Die worden getest en de beste wordt gekozen.

Stap 3. En wat houdt de lezer er aan over?
Ga eens rustig achterover zitten en schrijf elk voordeel op dat uw product heeft. Zorg goed voor het verschil tussen eigenschappen en voordelen. Eigenschappen beschrijven alleen het product, terwijl voordelen aangeven hoe gelukkig u zult zijn als u dit product gebruikt. Voordelen mikken op emotie en eigenschappen doen meer een beroep op de ratio. Een gemakkelijke hulpvraag aan uzelf om voordelen boven water te krijgen is de vraag: Wat doet mijn product of dienst voor mijn klant? Dan begint u met uw stuk waarin u de antwoorden op deze vraag verwerkt. Zorg dat men levendig voor zich ziet hoe beter het leven is geworden nadat men uw product gekocht heeft. Vertel uw klanten wat een stuk prettiger ze zich zullen voelen, en hoe ze meer gerespecteerd zullen worden door hun omgeving.

Stap 4. Doe een emotioneel beroep op iemand
Bedenk dat aankoopbeslissingen altijd genomen worden op basis van emotie. Dus als u iemand een product aanprijst dan moet u daar goed rekening mee houden. Dus vraag uzelf af welke woorden uw klant wel eens zouden kunnen beïnvloeden. Verkoopt u iets in de gezondheidssfeer of in de wereld van de schoonheidsproducten? Dan hebt u daar een aantal nooit falende angsten bij de staart. De angst om ziek te worden, oud te worden, dik te worden, lelijk te worden, rimpelig te worden en noem het maar op. Dingen die uw producten natuurlijk allemaal tegengaan. Ander emoties die het goed doen zijn boosheid/woede, nieuwsgierigheid, hebzucht,angst er niet bij te horen, angst voor tekorten en een gevoel van onveiligheid.

Stap 5. U bent iemand die u kunt vertrouwen. Ja Toch?
Wil er ooit iemand van u kopen, zeker via internet, dan moet men vertrouwen in u en uw producten hebben. Uw aanbiedig moet geloofwaardig zijn en dat uw product de voordelen zal hebben die u beloofd hebt. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar. Een manier is het gebruik van aanbevelingen. Deze moeten echter wel geloofwaardig en dus controleerbaar zijn. Gebruik aanbevelingsbrieven van autoriteiten op uw gebied en zorg ervoor dat uw aanbieding duidelijk, oprecht en geloofwaardig zijn. EEn te grote claim qua voordelen kan wat dat betreft volkomen averechts werken.

Stap 6. Geef een langdurige garantie
Als u iets zonder garantie probeert te verkopen hebt u op voorhand de strijd al verloren. Hoe sterker de garantie en hoe langer de looptijd, hoe beter. De meeste mensen zullen hun geld nooit terugvragen tenzij ze reden hebben zich beduveld te voelen. Maar het feit dat u de mogelijkheid biedt geeft aan dat u achter uw eigen product staat. U kunt een 24 uur, 30 dagen, 60 dagen, 90 dagen en zelfs een vol jaar garantie geven. En het gekke is: Hoe langer de periode, hoe minder beroep er op gedaan zal worden. Mensen hebben van nature de neiging om zaken voor zich uit te schuiven en als ze volop de tijd krijgen zullen ze dan nog doen ook. En hoe langer het duurt hoe kleiner de kans dat het alsnog gebeurt. Het wordt domweg vergeten.

Stap 7. Vergeet niet om de belangrijkste vraag te stellen
Het gebeurt steeds opnieuw. Men maakt een prachtige presentatie, schrijft een geweldige verkoopbrief en verkoopt uiteindelijk niets. Waarom? Omdat men niet expliciet vroeg om te bestellen en omdat men het proces te ingewikkeld heeft gemaakt in plaats van te simpel. Onderzoek heeft uitgewezen dat u gemiddeld minimaal drie keer moet vragen om actie te nemen om te bestellen voordat men dit ook daadwerkelijk doet. Zorg ervoor dat uw bestelproces eenvoudig is. En maak het ook eenvoudig. Beschrijf gedetailleerd wat men kan verwachten. En vraag dan om hun order!

Stap 8. Het oog wil ook wat
Maar wat het oog niet wil zijn grote blokken onoverzichtelijke tekst. Het jaagt mensen weg en laat ze op de return of deleteknop drukken. De oplossing: Breek uw artikel op in veel paragrafen met ieder een duidelijke subkop. Breek elke paragraaf op in twee tot vier zinnen. Gebruik opsommingen voorzien van duidelijke scheidingstekens (bullets)

Als uw verkoopteksten hieraan voldoen, dan zult u merken dat uw omzet alleen door deze verbeteringen al flink zal gaan stijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten