zaterdag 24 augustus 2013

Het basisidee van copywriting

Het basisidee van copywriting

Copywriting is gebaseerd op een aantal aannames hoe mensen reageren. De voornaamste staan in de lijst hieronder en als we eens goed kijken naar een aantal advertenties en wervende verkoopteksten (ofwel ad copy) dan zien we de meeste van deze punten wel verwerkt in die tekst.
  1. Een van de belangrijkste drijfveren is geld. Soms doorschietend in pure hebzucht. Mensen willen meer geld. Om hun status te verhogen of voor een bepaald doel in de toekomst. De gehele financiƫle wereld is opgezet rond deze hebzucht van mensen.
  2. Samenhangend met het eerste punt willen mensen geld besparen. Men wil niet alleen geld verdienen maar ook overhouden. Alle verkoopprogramma's met kortingen zijn hierop gebaseerd
  3. Net zo gewild als geld is tijd. Een schaars artikel in de moderne tijd. Mensen willen minder werken en meer tijd overhouden voor de zaken die men leuk vindt. Vooral tijd voor ontspanning is belangrijk.
  4. Mensen willen er goed uit zien. Zien de miljardenbusiness van de cosmetica. Men wil gewicht verliezen, een gezonde kleur hebben en vooral geen rimpeltjes.
  5. Mensen willen nieuwe dingen leren. Ze willen dingen weten en zelf kunnen. Dat is goed voor de eigenwaarde die we zo hoog mogelijk willen hebben.
  6. Mensen willen zo lang mogelijk leven en gezond zijn. Dus willen ze in vorm blijven, gezond eten en extra energie opdoen.
  7. Mensen willen zich comfortabel voelen. Ze willen geen pijntjes en vervelende zaken. Die wil men zoveel mogelijk voorkomen, zowel geestelijk als fysiek.
  8. Mensen willen aardig gevonden worden. Ze willen ook niet alleen door het leven gaan. De enorme moderne datingindustrie is hierop gebaseerd.
  9. Mensen willen populair zijn. Ze willen in de schijnwerpers staan en beroemd worden. Ze willen geprezen en bewonderd worden.
  10. Mensen willen plezier hebben. Aan alle soorten behoeften dient voldaan te worden, liefst direct. Dat geeft hen meer voldoening in hun leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten