donderdag 19 september 2013

Artikelen, het belangrijkste hulpmiddel bij internetmarketing?

Artikelen, het belangrijkste hulpmiddel bij internetmarketing?

In de USA, waar de moderne internetmarketing min of meer uitgevonden is, is het gebruik van artikelen om verkeer naar websites te trekken al gemeengoed maar in Nederland is nog vrij onbekend. Hoewel dat waarschijnlijk snel gaat veranderen. Het is een techniek met veel voordelen.

Belangrijk bij artikelen bij internetmarketing is het feit dat zoekmachines zoals Google de hoeveelheid tekst (informatie) die op een website te vinden is sterk meerekenen in hun beoordeling. Mits deze tekst betekenis heeft voor deze website. Tekst over termijncontracten in olie op een website voor kattenvoer heeft niet alleen weinig zin maar zoekmachines zullen uw website gewoon een lagere score (Ranking in vaktaal) geven dan wel domweg negeren. We moeten dus relevante artikelen hebben die qua onderwerp en taalgebruik goed passen bij onze website.

Maar hoe weet je wat belangrijk is? Een zoekmachine meet dat door het zoeken naar trefwoorden (keywords in vaktaal). Er wordt een berekening gemaakt op basis van het aantal keren dat een trefwoord in de tekst voorkomt, of het in de beschrijving van afbeeldingenof het voorkomt in de verwijzingen (Links) naar andere webpagina's of websites, in kopregels en tussenkoppen voorkomt.

Uit deze berekening volgt een getal dat keywordfrequency genoemd wordt. Dit is het aantal keren dat een keyword (of ook wel trefwoord) in de tekst voorkomt. Dit getal mag ook weer niet te hoog worden, want dan zal de zoekmachine dit zien als bewuste overdrijving wat ook wel "keywordspamming" wordt genoemd. Dit luistert dus allemaal nogal nauw en het schrijven van tekst voor een website die gevonden moet worden is dan ook behoorlijk gespecialiseerd werk. Het wordt dan ook meestal uitbesteed, bijvoorbeeld aan Artikelboer (http://www.artikelboer.nl)

Een tweede belangrijk aspect dat we ook al in een eerder artikel zijn tegengekomen is dat elke website backlinks nodig heeft. Een goede manier om backlinks te krijgen die uit een relevante omgeving komen (Dit is net zo belangrijk als de relevantie van de tekst op onze website) is om deze artikelen op te nemen op een zogenaamde artikeldirectory. Dit is website met een gerubriceerde verzameling willekeurige artikelen waar u uw artikel op kan zetten en waar anderen het vanaf kunnen halen. U hebt uw artikel voorzien van uw gegevens zoals uw webadres. En omdat een voorwaarde voor het gebruik van een artikel is, dat het niet gewijzigd mag worden is het zo dat hoe meer een artikel wordt overgenomen en op andere websites, hoe beter het is. Want ook die artikelen zullen op een website geplaatst worden met een nauwe verwantschap met uw website.

Dus een goed artikel werkt in twee richtingen productief voor onze website: Ten eerste door voor tekst op onze website te zorgen en ten tweede door voor goed bruikbare backlinks te zorgen door de artikelen te plaatsen op artikeldirectories. En dan nu maar hopen dat mensen het overnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten