dinsdag 3 september 2013

En weg is mijn bezoeker…

En weg is mijn bezoeker…

En weg is mijn bezoeker…
Het is algemeen bekend dat het aantrekken van bezoekers (traffic in vaktaal) niet altijd even eenvoudig is. Maar er zijn manieren voor en op een goed moment lukt het u om iemand naar uw website te lokken.
Nou ja, in elk geval voor een paar seconden dan.

Uit onderzoek is gebleken dat een aantal aandachtspunten voor uw website van het grootste belang zijn als u de aandacht van bezoekers wat langer vast wilt houden. De dodelijkste fouten in het webontwerp zijn:
  1. Een fraai vormgegeven openingspagina waarbij eerst een soort filmpje wordt afgedraaid, een zogenaamde flash-animatie. Soms voorzien van een doorklik (skip intro) mogelijkheid, soms ook niet. Duurt uw filmpje langer dan 5 seconden dan is uw bezoeker hoogstwaarschijnlijk al weer vertrokken voordat het filmpje klaar is.
  2. Het is niet direct duidelijk wat het doel van een website is. Dit moet volgens onderzoeken in 8 tot 11 seconden volledig duidelijk zijn, anders is de bezoeker al weer op weg naar uw concurrent. Zorg er dus voor dat de hoeveelheid informatie beperkt en uitermate duidelijk is. De bezoeker moet eigenlijk in één oogopslag kunnen zien of dit is wat hij zoekt.
  3. De volgende actie die de bezoeker moet of kan nemen is niet duidelijk. Na een eerste blik op de startpagina moet niet alleen het doel duidelijk zijn maar ook de volgende stap. Moet er op een link gedrukt worden? Zorg er dan bij het ontwerp voor dat deze link niet alleen duidelijk is qua taal maar ook goed als een link herkenbaar is. Soms wordt gebruik gemaakt van plaatjes waarin gebieden zitten die aanklikbaar zijn. Herkenbaar aan het veranderen van de muiscursor als je er over heen gaat. Hoeveel bezoekers denkt u, zullen met de muis over de afbeelding gaan zitten zoeken naar een mogelijkheid om verder te komen als er nog duizenden websites als de uwe zijn waarbij het wel duidelijk is wat er gebeuren moet?
Zorg ook altijd voor een snel ladende site. Hoe fraaier grafisch vormgegeven hoe meer tijd het kost om te laden. Niet alleen vinden bezoekers dit vaak hoogst irritant, ook zoekmachines beginnen rekening te houden met de laadtijd bij het bepalen van de kwaliteit van een website en dus de plaats in hun zoekresultaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten