dinsdag 3 september 2013

Lelijke websites vaak beter dan grafische wondertjes

Lelijke websites vaak beter dan grafische wondertjes

U kent ze vast wel. De websites met een fraai, videoachtig intro die door de ontwerper uit voorzorg voorzien zijn van een "skip intro" toets.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ruim 90% van de bezoekers aan die site deze knop gebruikt zodat we een dergelijk, in het algemeen duur intro best een volslagen overbodige introductie mogen noemen.

Sterker nog, als met de "skip intro" toets niet snel genoeg kan vinden is de kans groot dat de bezoeker al weer verdwenen is naar de concurrentie...

Dat één en ander ook nog eens de laadtijd van de site flink kan beïnvloeden is logisch en zoals bekend rekent met name Google de laadtijd van een website mee als we het hebben over de relevantie van een website in de zoekresultaten.

Bezoekers worden vooral blij als een website direct na verschijnen op het scherm aangeeft wat het doel van de site is en hoe je verder kunt. Niets is dodelijker dan in grafiek verborgen navigatieknoppen, waarbij je ergens in een afbeelding moet klikken om verder te komen.

Internetgebruikers zijn niet zulke zoekers. Dat staat ook een beetje haaks op het snelle medium, dat gericht is op snelheid en nog eens snelheid. Daar past langdurig zoeken met een muis naar een aanklikbaar deel van een plaatje zeker niet bij.

Video op een website heeft zeer zeker nut. Maar dan op een plaats waar het informatie toevoegt en zodanig dat de bezoeker zelf kan kiezen voor het al dan niet afspelen ervan. Maar een gebruiker ermee overvallen zonder "skip intro" toets is dodelijk voor het bezoek aan uw site

Kortom, hebt u de keuze tussen een lelijke maar zeer duidelijke website en een grafisch hoogstandje waarbij het onduidelijk is wat er mee moet gebeuren, kies dan uit commercieel oogpunt altijd voor lelijk maar duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten