dinsdag 3 september 2013

Veel gemaakte beginnersfouten bij websites

Veel gemaakte beginnersfouten bij websites

Fouten zijn niet noodzakelijkerwijs een slecht iets (je kunt er van leren) maar het is altijd nog gemakkelijker en vooral goedkoper om te leren van fouten van anderen. Fouten van jezelf kunnen soms een dure grap worden. Dat geldt natuurlijk ook voor fouten bij webontwerp waar we te maken krijgen met fouten van meer technische aand en fouten met een meer bedrijfsmatige achtergrond.

De technische beginnersfouten komen vanuit het helemaal niet of slecht begrijpen van het internet en hoe dat nu eigenlijk werkt. De eerste fout ontstaat dan ook al bij het ontwerpen en het maken van een website waarbij men poogt om zoveel mogelijk informatie, foto's, andere afbeeldingen en liefst ook nog video op een webpagina te proppen. Liefst gebruik makend van CMS-software die zelf ook aardig wat servercapaciteit lust zoals Joomla. Dit zorgt er voor dat de site lang nodig heeft om te laden, reden dat bezoekers al lang weer ergens anders heen vertrokken zijn voordat uw informatie op het scherm staat..

Een slecht georganiseerde pagina is slecht te lezen en dus ook heel slecht te begrijpen. Ook dat is een reden voor veel mensen om weer snel te vertrekken. Als men niet in een paar seconden door heeft wat de bedoeling is, is de back-toets heel snel gevonden.

Een andere bekende in het lijstje met beginnersfouten is het maken van een website die niet geschikt is om gevonden te worden. Als een spider van een zoekmachine niet in staat is om uw site gemakkelijk te "lezen" dan zal de site hoogstwaarschijnlijk niet eens opgenomen worden, laat staan dat uw site gevonden zal worden door mensen die de zoekmachines gebruiken voor het zoeken naar geschikte sites.

Veel mensen kiezen hun webhosting uitsluitend op de prijs, hoe goedkoper hoe beter. Dit is natuurlijk duidelijk een belangrijke factor, vooral in het begin als de inkomsten nog komen moeten maar als u de goedkoopste hostingmaatschappij kiest dan kon uw wel eens lelijk gelimiteerd worden bij uw doorgroei. Zeker als uw site populair wordt en veel verkeer gaat trekken. Dan blijkt het contract niet meer te voldoen en kunt u gaan bijbetalen omdat u over allerlei limiten heen gegaan bent. Goedkoop is vaak duurkoop op het gebied van hosting.

Tot de typische beginnersfouten vanuit de onderneming of liever gezegd vanuit het internetbeleid is om met één site veel te veel voor een uiteenlopende groep mensen te willen betekenen.

U dient een goed plan te hebben wat u met een bepaalde site wilt bereiken. En daar moet u zich aan houden. Valt daar toch iets buiten dan valt het er maar buiten. Kies uw doelgroep en uw markt en blijf daar voorlopig bij. Zorg dat deze doelgroep u via de juiste marketing weet te vinden. Bekijk eventueel de mogelijkheid om voor datgene dat niet paste een aparte site te maken. Het hebben van een aantal sites is altijd een voordeel maar dat valt buiten het bestek van dit artikel.

En een andere veel gemaakte fout is om blindelings achter de concurrentie aan te hollen. Natuurlijk houdt u ze in de gaten maar uiteindelijk volgt u toch uw eigen plan. Zorg dat u vooraan loopt met een nieuwe aanpak in plaats van een oude aanpak van een ander te willen imiteren.

Gebruik uw creativiteit om op een positieve manier op te vallen tussen de enorme hoeveelheid pagina's op het web. Uiteindelijk moet u het daarvan hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten