donderdag 19 september 2013

Waar blijven mijn bezoekers?

Waar blijven mijn bezoekers?

bezoekers
U bent de trotse eigenaar van een website. En iedereen in uw omgeving hebt u dat laten weten. U verwacht nu bezoekers uit het hele land.

Zeg maar rustig uit de gehele wereld want internet is nu eenmaal een internationaal medium, nietwaar?

Na een eerste piek van bekenden en nieuwsgierigen zakt het aantal bezoekers meestal fors in.

Bezoekers komen meestal uit drie hoeken:

1. Via een webadres (URL) op uw visitekaartje, in uw advertenties, folders en dergelijke. Vaak dus klanten die u al kent.

2. Via links van andere websites. U dient een heel netwerk om u heen op te bouwen van websites die naar u verwijzen. Dat is niet altijd even eenvoudig, zo blijkt in de praktijk omdat vooral drukbezochte sites er vaak niet veel voor voelen om een link naar een nieuwe, nog onbekende website op te nemen.

3. Via zoekmachines als Google, Yahoo!, Bing en Vinden. Hierbij zoekt een mogelijke klant via een zogenaamd trefwoord (Keyword) naar een leverancier van het product dat hij zoekt. Evenals bij het tweede punt zal het hier nieuwe klanten betreffen wat natuurlijk veel interessanter is dan uw bestaande klanten via een ander kanaal afhandelen. Dat laatste levert u niet veel extra omzet op.
    Het eerste punt heeft u vooral zelf in de hand. Vertel iedereen over uw site. Neem het webadres op in alle reclameuitingen die u doet. Maak uw site extra aantrekkelijk door er zaken als speciale aanbiedingen op op te nemen waarvan alleen via die site gebruik gemaakt kan worden.

    Het tweede punt kunt u zelf doen maar bereidt u voor op een arbeidsintensieve klus. Ook bestaan er netwerken waarbij u zich aan kunt sluiten. Die netwerken zijn meestal regionaal of plaatselijk opgezet.

    Het derde punt, het goed scoren in de resultaten van zoekmachines is niet alleen specialistenwerk, de spelregels waarmee de score bepaald worden veranderen bij wijze van spreken terwijl je er mee bezig bent. Dat vraagt dus een constante alertheid en bijscholing om bij te blijven.

    En zelfs dan is succes zeker niet gegarandeerd. Ook zaken als concurrentie speelt een grote rol.

    Wat wel blijvend is bij de techniek om websites goed vindbaar te maken is dat zoekmachines graag sites hoog laten scoren met veel originele teksten en foto’s. Aan het maken van teksten (vaak content genaamd) kan dan ook niet genoeg aandacht aan geschonken worden. Wilt u het niet zelf doen kijk dan eens bij gespecialiseerde bedrijven zoals artikelboer

    Meestal is er sprake van een keuze: Een site wordt zo fraai mogelijk vorm gegeven maar is dan meestal niet of nauwelijks vindbaar of een site is vorm gegeven vanuit een zakelijk oogpunt om geld te verdienen waarbij minder aandacht gegeven hoeft te worden aan de vormgeving.

    En die keuze is natuurlijk uiteindelijk altijd aan u.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten