donderdag 12 september 2013

Welke stappen men vergeet bij het schrijven van goede artikelen

Welke stappen men vergeet bij het schrijven van goede artikelen

Iedereen kan een artikel schrijven. Maar het is de vraag of het artikel effectief is voor wat we ermee bereiken willen. Het moet opvallen en de lezer moet het zondermeer van de eerste tot de laatste regel willen lezen. En op die laatste regel liefst ook nog de moeite nemen om naar uw site te gaan.

Willen we een dergelijk artikel produceren dan dient dat aan een aantal eisen te voldoen. Ten eerste moet er een pakkende titel zijn. Ten tweede moet het artikel er in een aantal opzichten uitspringen en ten derde moet het geschikt zijn om op te vallen bij zoekmachines. We beginnen bij het begin: Met de titel.

Als u zich ooit verdiept hebt in copywriting, het schrijven van ad-copy dan weet u het grote belang van de kopregel. Natuurlijk is een artikel iets anders dan een advertentie of een verkooptekst maar bepaalde principes blijven wel degelijk overeind.

Ook bij een artikel moet de kop de aandacht trekken bijvoorbeeld door een onthulling te beloven of nieuwsgierigheid te wekken. Ook zijn er belangrijke woorden die iets losmaken bij de lezer zoals "Hoe doe ik...", "gemakkelijk" en "ontdek nu...".

Onthoudt dat mensen op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen. Maar in de moderne tijd moeten die oplossingen snel komen en al heel snel resultaat geven want anders kijken we wel verder.

Het is dus belangrijk dat uw kopregels niet suggereren dat er iets aan zit te komen wat erg veel werk of moeite gaat geven. Een voorbeeld uit de wereld die bijna iedereen kent, namelijk het overgewicht:

Een kop als "drie snelle en gemakkelijke manieren om gewicht te verliezen" doet het veel beter dan "het verliezen van gewicht vraagt veel opoffering en een rommelende maag". In andere post gaan we daar verder op in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten